Ніякий директор не в змозі провести зміни, втілити ідеї без підтримки людей, які вірять у нього.

Я рада вітати шановних колег, учнів, випускників школи, а також їхніх батьків! За допомогою мого персонального блогу ми зможемо обмінюватися думками щодо подій у сфері освіти та нашого закладу.

Про себе

ДИРЕКТОР НВК "ДОЛИНСЬКА ГІМНАЗІЯ - ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА  І-ІІІ СТУПЕНІВ №3" СВІЧКАРЬОВА ІННА БОРИСІВНА 

 «ВЧИТЕЛЬ  - МЕТОДИСТ», ЧЛЕН АСОЦІАЦІЇ КЕРІВНИКІВ «ВІДРОДЖЕНІ   ГІМНАЗІЇ УКРАЇНИ»,  НАГОРОДЖЕНА ПОЧЕСНОЮ ГРАМОТОЮ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ, НАГРУДНИМ ЗНАКОМ «ВІДМІННИК ОСВІТИ УКРАЇНИ»

ОСВІТА - ВИЩА 

ПЕДАГОГІЧНИЙ СТАЖ – 26 РОКІВ 

СТАЖ НА ПОСАДІ ДИРЕКТОРА ШКОЛИ – 12 РОКІВ



















Есе
«Нотатки директора на полях»




 Сімнадцята година вечора.  Здається, робочий день закінчився. Школа затихає, неначе стомлений вулик. Класні кімнати поринають у темряву і тишу. Начебто можна і мені вже вирушати додому. Я відкриваю свій щоденник керівника, продивляюся виконані та заплановані на недалеке майбутнє справи. Роблю нотатки на полях. А моя пам'ять повертає мене на десять  років у минуле…
 Звістку про моє призначення директором школи  зустріла з хвилюванням, бо дуже добре усвідомлювала, яка це складна робота.  Були сумнів: чи зможу, чи впораюся з таким нелегким завданням?  Ствердну відповідь отримала з часом, вона – у повсякденній діяльності, уроках, педрадах, оперативках, участі у районних та обласних заходах…
Так швидко пролетів час. Згадую, що на моєму шляху було чимало труднощів і перешкод, та ,мабуть, завдяки підтримці колег і власному прагненню вдавалося їх здолати. Дехто може зауважити: «Та що там керувати людьми, давати їм вказівки, спілкуватися...Це може бути навіть приємно». Проте впевнена: з лідерськими якостями потрібно народитися. Можна удосконалюватися, досягати нових вершин, але споконвіку, щоб бути лідером, важливо мати покликання. Так, як і художнику, музиканту, журналісту...
Особливого значення у професії директора набувають принципи, сформульовані ще давніми мудрецями. По-перше, це – терпіння. Адже потрібно швидко, професійно діяти в екстремальних умовах і приймати виважені рішення. По-друге, сила волі. Керівник не повинен боятися взяти на себе тягар відповідальності за долю інших. По-третє, життєва мудрість  тому, що керівник – це „людина над людьми”, яка частково скеровує майбутнє своїх колег. У колективу не має бути жодного  приводу сумніватися в тому, що ним керує сильна особистість. Але при цьому не можна «давити» усіх своїм авторитетом. Загальновідомо, що наші вчинки віддзеркалюються оточуючими. Тому усвідомлюю, що необхідно ставитися до підлеглих так, як би ви хотіли, щоб вони ставилися до вас.
Рядок за рядком проглядаю нотатки на полях директорського щоденника. Є певний досвід роботи, є творчий колектив однодумців, є результати спільної праці, можна було б і зробити паузу? Та ні…Новим поштовхом до осмислення своєї управлінської діяльності став цьогорічний конкурс «Учитель року – 2014» в номінації «Директор школи». І вже з огляду на це, аналізуючи свою діяльність, спробую охарактеризувати управлінську роботу та представити основні досягнення нашої школи..
Обираючи проблемне питання директора «Демократизація управлінської діяльності, як один із шляхів інноваційного розвитку закладу», ставила за мету знайти такі шляхи управління, які б дали поштовх до інноваційних змін у навчально –виховному процесі, зробили б школу конкурентноспроможньою  в освітньому середовищі, а головне – створити такі умови для розвитку й самореалізації кожної особистості, які дали б  можливість нашому випускнику компетентно діяти в умовах сучасного світу, що швидко змінюється.  Аналізуючи певний період розвитку закладу, можу з впевненістю стверджувати, що мені це вдалося.
Формування нової шкільної політики на нових концептуальних засадах у 2003 році стало поштовхом для педагогічного колективу загальноосвітньої школи № 3.  На першому етапі  реформування  мною, як керівником закладу, було проведено глибоке дослідження умов і можливостей переходу Долинської школи №3 в начальний заклад нового типу. Цей аналітико – прогностичний блок дав можливість
-                    підтвердити припущення щодо потенційних замовників школи на конкретні освітянські послуги;
-                    визначити переваги школи, а саме: високий рівень викладання предметів, стабільні високі результати навчання;
-                    покращити умови матеріально – технічної бази для організації навчально – виховного процесу;
-                    визначити ключові проблеми, які потребують розробки та постійної уваги з боку адміністрації;
-                    визначити первинний прогноз  нововведень.
Проблемний аналіз дав змогу виділити компоненти, які належать до інноваційних змін:
-                    модернізації управління школою;
-                    оновлення змісту освіти;
-                    удосконалення методів навчання;
-                    запровадження сучасних технологій;
-                    розвитку матеріально – технічної бази.
Життя у творчому середовищі потребувало щоденних змін. Вже тоді думала про те, що реформування освітньої системи неможливі без інноваційної педагогічної діяльності й технологізації навчально – виховного процесу, бо інноваційна діяльність школи реалізується через запровадження інноваційних технологій, у результаті яких підвищується ефективність роботи. Зрозуміла важливе: «Управляти – означає приводити інших до успіху і самореалізації». Девізом моєї діяльності стали слова Григорія Сковороди: «Якщо ти твердо ідеш шляхом, яким почав іти, - ти щасливий. Іди, слідуй, дивись навкруги, дивись уперед, шукай, стукай, настоюй, але уперто та наполегливо».
 Дуже чітко для себе усвідомила, що школі майбутнього потрібен і керівник майбутнього. А тому завжди готова до саморозвитку та самовдосконалення, оскільки відмова від традиційного стилю керівництва  й перехід до інноваційного стилю управління навчальним закладом, вибір мети розвитку та місії школи вимагають відмови від використання сталої моделі управління, потребують постійного оновлення менеджерських знань та вмінь. Здобути нові професійні компетенції, а саме: креативність, прагнення до позитивних змін, оптимізму та позитивне налаштування на результат, -  допомогли мені  заняття обласної творчої групи керівників закладу нового типу. Знайшла чимало однодумців серед працівників методичного кабінету відділу освіти,  свого педагогічного колективу, і, в першу чергу, підтримку нововведень серед своїх заступників.  А потім ділилася досвідом під час проведення майстер – класу з питань управлінської діяльності для керівників закладів району, виступала на районних методичних формуваннях, на пленарних серпневих конференціях для педагогічних працівників.
Рівно лягають рядки на полях директорського щоденника. Новий погляд, нові плани,  велике прагнення до змін і розуміння того, що директор школи є системоутворювальною складовою професійної управлінської кваліфікації та, деякою мірою, стимулом до зростання професіоналізму, компетентності та розвитку професійних умінь, безпосередньо сприяло зростанню творчого потенціалу педагогів та учнів.
Мій колектив… Ми усі різні. У кожного із нас свій характер, свої  уподобання. Так, ми всі різні, але є те, що нас об`єднує. Ми робимо одну спільну і дуже важливу справу. Але разом із тим, ми звичайні люди, кожен зі своїми болями і радощами. Не всі можуть виносити свої проблеми публічно, навіть потребуючи сторонньої допомоги. А от помітити це і підтримати людину,  маю я.  Колектив - це велика сім’я , а отже, у ньому, як і у кожній сім’ї, можуть бути якісь непорозуміння. І в цьому немає нічого дивного. Головне - знайти компроміс для їх вирішення. Тож від керівника також залежить атмосфера в колективі.  Згуртувати, організувати, згладити гострі кути  - ось одне із найважливіших завдань, яке я визначила першочерговим у моїй  управлінській діяльності, бо чудово розуміла, що лише тоді наша спільна робота дасть свої позитивні плоди. Здорова атмосфера у колективі, повага один до одного  - основа успіху.
Пишу на полях важливу для мене дату - 2007 рік. Він  став вагомим для мене і моєї школи.  Відчула підтримку більшості педагогічного колективу, в якому відбулися суттєві зміни на краще, зрозуміла -  поряд зі мною працюють творчі, віддані роботі люди. Спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І- ІІІ ступенів № 3 стає стартовим майданчиком для добрих починань і злетів його вихованців.  Зацікавленість у результаті своєї праці, прагнення до саморозвитку й самовдосконалення, уболівання за авторитет школи - основні складові внутрішньої  мотивації кожного учасника навчально-виховного процесу. А тому управлінську діяльність будую  на засадах мотиваційного управління, в основі якого – особистісні потреби вчителів у професійному зростанні та творчій діяльності.
Як показав педагогічний аналіз навчально – виховного процесу, вчителі виявили великийінтерес до нових знань і оволодіння новими технологіями.  Відчуваючи готовність педагогічного колективу до забезпечення інноваційного виду навчання, спрямованого на якісні зміни, що призведуть до істотного  підвищення результативності й оптимізації навчання,     ініціювала участь закладу в експериментальній діяльності. Був створений єдиний простір науковців та педагогів – практиків СЗНЗ №3. Такий синтез дав змогу педагогам визначити пріоритети, окреслити як поточні, так і довготермінові завдання. У центрі Програми дослідно-експериментальної роботи, яка розраховувалась на 2006-2011 pp., був урок та його культура. Разом із вчителями розробила систему уроків світової літератури з теми «Тема війни у світовій літературі». У 2011 році педагогічний колектив завершив дослідно-експериментальну роботу з теми "Фахова культура уроку: компетентнісний підхід" та вибудував систему роботи над науково – методичною проблемою «Компетентнісно – орієнтована модель організації навчально – виховного процесу».  Вченою радою Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського схвалені та видані методичні матеріали до уроків педагогічних працівників закладу.
Та на цьому не зупинилися. На пропозицію про участь у Всеукраїнському експерименті відгукнулася схвально, бо відчула розуміння та усвідомлення значущості даної діяльності з боку педагогічного колективу. І вже з жовтня 2012 року на виконання Наказу №476 від 18.04.2012  Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про проведення всеукраїнського експерименту з упровадження інноваційного освітнього проекту в навчальних закладах України за темою «Створення науково-методичних засад формування у дітей навчально-дослідницьких умінь» педагогічний колектив активно включився в експериментальну діяльність, розробляє концепцію діяльності свого навчального закладу. Тепер НВК «Долинська гімназія – ЗШ І – ІІІ ступенів № 3» – це не лише нові ідеї, новітні технології, а,перш за все, особистості, які впроваджують ці ідеї в освітню практику. Візиткою школи стали вчителі: Ласкурик П.В.,Олійник Т.М., Чумаченко С.В.,Варнавська Л.О.,Толмач Н.І., , Козова Т.О.,Бондаренко Е.Е.,Ковальчук М.М., Карявка С.С.,Коваль Р.М.,Удовиченко О.Л.,Бондюк Н.Г., Мазуренко Р.М., Ніколенко Н.І. та багато інших. Результати свідчать, що експериментальна робота впорядкувала дії педагогів на цілісну спроектовану педагогічну взаємодію.
  Школа - опорна у районі з питань, які сьогодні є актуальними:
•    моніторингова діяльність;
•    сучасні підходи до управління навчально-виховним процесом;
•     науково-методична робота;
•    запровадження інноваційних педагогічних технологій в навчально- виховний процес;
•    організація діяльності педагогічного колективу зі здібними та обдарованими дітьми;
•    апробація навчальних підручників.
Школа є зразком успішного впровадження інновацій у її освітнє середовище. Для успішної реалізації завдань опорної школи здійснюється планування її роботи. Відбулася реорганізація  спеціалізованого загальноосвітнього навчального закладу в НВК. Організована таким чином робота  дає можливість ділитися досвідом із різних питань організації навчально-виховного процесу в межах округу, району, області, створює позитивний імідж закладу.
Педколектив НВК «Долинська гімназія  – ЗШ І- ІІІ ступенів № 3» - це творча лабораторія вчителів – однодумців, інтелектуально потужних, творчих, які використовують найдоцільніші та найефективніші методи і прийоми роботи з учнями. Педагоги закладу апробують та впроваджують у навчально – виховний процес перспективні програми: «Ейдетика», «Діалог», «Обдаровані діти», «Крок за кроком», «Рівний рівному», «Ранкові зустрічі».
Чітко розумію, що довіра – ось той єдиний фактор, який має вирішальне значення для встановлення особистісних та професійних відносин.  Ціную думку кожного члена педагогічного колективу. Не завжди в душі погоджуюся, але знаходжу раціональне зерно на користь розвитку закладу.     А тому за основу у своїй управлінській діяльності взяла делегування повноважень колегам по роботі, цим самим залучаючи їх до співуправління,  стимулюючи їхню ініціативу, їхнє вміння та самореалізацію. Прикладом децентралізації  може бути конструктивна взаємодія під час засідань  Управлінської ради НВК, членами якої є адміністрація, голови ШМО, творчих груп, соціальний педагог та психолог, голова профспілкового комітету,медична сестра та спеціаліст з охорони праці. Удосконалюючи власну управлінську діяльність, планую модернізувати  так звану модель партнерства, суть якої полягає у  переході до діалогу, що потребує нової педагогічної етики, заміни авторитарного управління педагогікою толерантності та взаєморозуміння.
Спроба засвітити зірку – це мета справжнього творчого вчителя, відкрити сузір’я юних обдарувань – одна із важливих функцій управлінської діяльності.  Стіни школи пам’ятають не одне непосидюче покоління. І з кожним новим випуском  все яскравіше розквітають  сузір’я талановитих дітей, талановитих у всьому. Іноді дивуюся, наскільки по - дорослому вони підходять до справи. І немає значення: ця справа наукового чи творчого характеру. Вони уміло використовують набуті знання і відстоюють свою точку зору, показують високі результати на предметних олімпіадах, конкурсах, досягнення у спорті.  Так уже звикли  у нас: до всього,  за що б не бралися, ставитися з усією серйозністю.  Про це говорять і неодноразові перемоги на районних, обласних та всеукраїнських  конкурсах дружин юних рятувальників та екологічних бригад. Цілеспрямовані, творчі, талановиті – це не просто епітети, це те, що характеризує учнів нашої гімназії.

За родом своєї діяльності я часто спілкуюся з батьками учнів. Мене цікавить їхнє ставлення до інновацій у школі. Чому вони обрали саме цю школу для своїх дітей? Чи підтримують напрямок нашого закладу? Думки різні. Але радує те, що більшість розуміє потреби сьогодення: створення комфортного середовища їхнім дітям.  Батьки активно допомагають школі, вносять свої пропозиції, матеріально підтримують новації гімназії. Саме налагоджена робота , спільні проекти учнів, батьків, працівників школи, прозорість у фінансових питаннях дозволили відремонтувати кабінети хімії, фізики, біології, спортивні зали, вестибюль; обладнати класні кімнати сучасними меблями, комп’ютерами, підключеними до мережі Інтернет, тим самим підвищивши якість уроків, активізувавши пізнавальну діяльність учнів. На сьогодні НВК «Долинська гімназія – ЗШ І –ІІІ ступенів №3»  має позитивний імідж серед громадськості, освітян міста,області, високий рейтинг серед учнів, батьків. Вимога часу – вчасна інформативність. Створено сайт школи, де можна дізнатися про все, що відбувається в навчальному закладі.
Пишу на полях щоденника «Професійне визнання». Воно є у моїх здобутках, у авторитеті  педагогічного колективу, але найбільша нагорода – це визнання колег, це підтримка і розуміння, це відчуття того, що ти потрібний і займаєшся тією справою, яка приносить задоволення. Оскільки чудово розумію, що ніякий директор не в змозі провести зміни, втілити ідеї без підтримки людей, які вірять у нього.
Чи можу оцінити свої професійні переваги й недоліки? Напевно, так… Я буваю часто не задоволена собою, але саме це примушує  самовдосконалюватися. Безумовно, я маю недоліки, як і будь - яка людина. Але я здатна їх визнавати, і в цьому, думаю, є позитив. Хочу назвати якість, яку я ціную в характері керівника, - відсутність снобізму. Це вміння піднятися над своїми, роками накопиченими традиційними уявленнями, прийняти нове, навіть коли воно й не збігається з твоїм розумінням конкретного явища, факту, здатність не вважати себе істиною в останній інстанції. Я віднесла б  це до своїх позитивних рис. А ще дуже люблю спілкуватися з цікавими людьми, при цьому отримую шалений заряд енергії.  Мої друзі мене  називають «акумулятором», бо я завжди в русі і ніколи не зупиняюся на досягнутому.
Люди кажуть, що гарному менеджеру, професіоналу не так важливо, в якій галузі реалізовувати свої здібності. А як дізнатися, чи своєю справою ти займаєшся? Дуже просто!
Життя швидко змінюється. На зміну одним керівникам приходять інші. Що ж залишає по собі керівник: яку пам'ять, настрій, позитивні чи не дуже спогади, - залежить від самого керівника.

Добігають кінця нотатки на полях директорського щоденника. Ось вже і останній запис… Це те, що, як кажуть, на душі.  Якщо робота приносить тобі задоволення, необхідна як повітря, якщо ти не можеш без неї жити, значить, ти на своєму місці. Я – щаслива і успішна людина, бо це чудове поєднання відбулося. 

Лише той Учитель, хто живе так, як навчає( Г. Сковорода)
Дитина - вище творіння Природи і Космосу і несе в собі їхні риси - могутність і безмежність
(Ш. Амонашвілі)

Посередній  учитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає

Учитель і учень ростуть разом.


Минуле належить історії, майбутнє - це таємниця, а ця мить - подарунок. Ось чому цю мить називають сьогоденням.

Ваша сила - віра в себе. Ваша свобода - відповідальність за власний розвиток. Ваші здібності - культура само створення.
(А. Смоловик)
Учитель, який хоче мати високі результати навчання, повинен знати стилі пізнання своїх учнів, покладати це в основу організації спільної діяльності педагога і школярів на уроці.

Справжній педагог повинен працювати на майбутнє.

Щоб бути Великим - треба бути людиною
Великої ідеї та великого характеру

Серце віддаю дітям.
В. Сухомлинський
Людина має відповідати за інших, діяти разом у напрямку досягнення мети
Д. Брюннер
Немає нічого що не долалось би працею

Розум являє собою суму найкращих наших почуттів
П. ШелліРоби велике не обіцяючи великого.ПіфагорМи навчаємося не для школи, а для життя.Сенека МолодшийМає значення тільки те знання, яке використовується на практиці.Гордон Драйден
Мозок людини здатен учитися все життя - з моменту народження до самої смерті.
Гордон Драйден
Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрі­чі з ними, тоді й діти поспі­шатимуть у школу і щиро ра­дітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем.
Ш. Амонашвілі
Мудра людина не робити­ме іншим того, чого вона не бажає, щоб зробили їй.
Конфуцій

Прокладай шлях до розуму людини через її серце. 
Ф.ЧестерфілдВідкриття народжуються там, де закінчуються знання вчителя й починається нове знання учня.К.Федін
Вчаться у тих, кого люб­лять.

Ти можеш!» - повинен на­гадувати вчитель учневі.
«Він може!» - повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» - повинен повірити в себе учень.
В.Шаталов
Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня

Наші знання - це сума того, чого ми навчилися, й того, що ми забули.
М.Ебнер-ЕшенбахУчитель - бджілка, знання учнів - мед.

«Урок - перше вогнище, зігрівшись біля якого людина прагне стати мислителем»
Г.О. Пуліна
Ніщо велике ніколи не було досягнуто без ентузіа­зму.
Р.Емерсон
Скільки б ти не жив, усе життя слід навчатися.
Сенека
Хто навчається без книги, той черпає воду решетом.

Пам'ятай: усі ми разом ро­зумніші, ніж кожен із нас.
Гор­дон Драйден
Виживає не сильніший і не розумніший, а той, хто най­ краще реагує на зміни, що від­буваються.
Гордон Драйден
Коли людина мислить, вона має сумнів, але вона впевнена, коли діє.
А.Франц
Якщо ти віднайдеш у своєму серці турботу про когось іншого, ти досягнеш успіху.
Мая Ангелоу
Найперше, що має зробити вчитель, - це розвинути в учня дух допитливості.
Д.Менделєєв

Інноваційна діяльність - це гарно організована, раціональна і систематична робота
П.Друкер

Творчість - це  не розкіш для обраних, а загальна біологічна потреба, інколи не усвідомлена нами
Г. Іванов
Учитель - це людина, кот­ра вирощує дві думки там, де раніше зростала одна.
Е.ХоббардЗавдання школи - на­вчити жити. Ми повинні ви­ ховати Людину, здатну ство­рити своє особисте життя.П.Блонський
Будь найкращим, набувай багатства, але залишайся скром­ним.
Гордон Драйден
Творчості, як і будь-якої ді­яльності, можна навчитися.
Г.АпьтшуллерБагато чого я навчився у своїх наставників, ще більше у своїх товаришів, та найбільше у сво­їх учнів  з Талмуду

Одноманітність у роботі стомлює не лише учня, але й учителя
              
Дитина - це явище в нашо­му житті, а не випадковість.
Ш.Амонашвілі
Успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить.
М.Форбс
Найголовніша формула успі­ху - знання «як поводитися з людьми».
Т.РузвельтАвторитет приходить від розуму, а не розум від авто­ритету.

Вчення моє полягає лише в тому, щоб мати чисте серце і любити свого ближнього   як самого себе.
Конфуцій

Навчання - це зміна зди­вування розумінням.
В.КротовДитина - це дзеркало морального життя батьків

Розум не має ціни, а виховання кордонів

Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал
Мартін Лютер КінгКожна людина має відчути, що вона мусить знайти свою життєву місіюМартін Лютер Кінг
Даруй себе дітям! Будь терп­лячим у чеканні дива і будь готовим до зустрічі з ним в дитині.
Ш.Амо­нашвілі
Розум являє собою суму найкращих наших почуттів.
П. ШелліНемає нічого, що не дола­лось би працею.

Духовність -  храм душі людської, душа людини - це свят
 

Немає коментарів:

Дописати коментар